Методичні рекомендації


Методичні рекомендації

Шановні колеги!
Пропонуємо Вашій увазі методичні рекомендації провідних спеціалістів КЗ «ЗОІППО» ЗОР, які висвітлюють актуальні проблеми педагогічної діяльності фахівців освітньої галузі Запорізької області.

Оновлення програм для базової середньої освіти

На виконання наказів Міністерства освіти і науки України № 52 від 13 січня 2017 р. та  № 201 від 10 лютого 2017 р. до навчальних програм внесено ключові зміни. Оновлені програми затверджені наказом Міністерства освіти і науки України №804 від 07 червня 2017 року.

Програма з основ здоров'я 2017-2018 н. р.   http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programi-5-9-klas-2017.html

Оцінювання навчальних досягнень 

учнів з основ здоров’я

    Основними видами оцінювання навчальних досягнень учнів з основ здоров’я є поточне та підсумкове (тематичне, семестрове, річне). Проведення письмових контрольних робіт з основ здоров’я не передбачено. Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється відповідно до критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 13.04.2011 року № 329).

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів  з основ здоров’я

При оцінюванні рівня навчальних досягнень учнів з основ здоров’я враховується знання та дотримання школярами правил збереження власного життя і здоров’я та оточуючих.
Позитивно оцінюється кожний крок учня, спрямований на:
1) підвищення рівня знань про здоров’я і безпеку життєдіяльності, здоровий спосіб життя, уміння використовувати здобуті знання для зміцнення здоров’я;
2) набуття навичок, що сприяють фізичному, соціальному, духовному та психічному здоров’ю;
3) позитивне ставлення до здорового способу життя.
Всі види оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюються за критеріями, наведеними в таблиці.

Рівні навчальних досягнень учнів
Бали
Критерії навчальних досягнень учнів
І.Початковий
1
Учень (учениця) за допомогою вчителя може назвати окремі поняття, що стосуються здоров’я та безпеки життєдіяльності
2
Учень (учениця) має уявлення про елементарні поняття здорового способу життя і безпечної поведінки. За допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) відтворює окремі факти навчального матеріалу
3
Учень (учениця) за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) фрагментарно відтворює елементарні поняття щодо здорового способу життя.
Під керівництвом і контролем учителя епізодично виконує практичні дії, що формують безпечну поведінку.
Повторює оцінні судження інших без достатнього осмислення
ІІ. Середній
4
Учень (учениця) за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) дає визначення окремих понять; частково характеризує ознаки здоров’я та безпечної поведінки; за допомогою вчителя виконує елементарні практичні дії, пов’язані з формуванням здорового способу життя і безпечної поведінки
5
Учень (учениця) самостійно дає визначення окремих понять; за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) відтворює навчальний матеріал, характеризуючи ознаки здоров’я, шляхи і методи його зміцнення та збереження життя. За допомогою інструкції та консультації вчителя, виконує практичні дії пов’язані з формуванням здорового способу життя і безпечної поведінки.
Повторює почуті від інших найпростіші оцінні судження щодо здорового способу життя і безпечної поведінки
6
Учень (учениця) самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал; за допомогою вчителя розв’язує прості типові навчальні ситуаційні задачі; характеризує окремі ознаки здоров’я, наводить прості приклади дій щодо збереження здоров’я. За допомогою інструкції та консультації вчителя виконує практичні дії, пов’язані з формуванням життєвих навичок щодо здорового способу життя і безпечної поведінки.
Пояснює найпростіші оцінні судження щодо здорового способу життя і безпечної поведінки
ІІІ. Достатній
7
Учень (учениця) загалом самостійно відтворює навчальний матеріал, розкриває суть понять; розв’язує прості типові ситуаційні задачі. Характеризує ситуації, що містить загрозу і потребують практичних дій. . Висловлює окремі оцінні судження про стан здоров’я, поведінку в різних ситуаціях, свою та інших, міжособистісні стосунки
8
Учень (учениця) самостійно відповідає на поставлені запитання; дає порівняльну характеристику явищам і процесам, які характеризують здоров’я. Визначає засоби, які необхідно використовувати у виконанні практичних дій.
Обґрунтовує свої оцінні судження щодо здорового способу життя і безпечної поведінки, спираючись на предметні знання та усталені норми
9
Учень (учениця) відтворює інформацію, відповідає на поставлені запитання; самостійно розв’язує стандартні ситуаційні завдання; пояснює зміст і послідовність операцій, що входять до складу практичних дій; за допомогою вчителя встановлює причинно-наслідкові зв’язки, робить нечітко сформульовані висновки; свідомо приймає рішення; володіє навичками самоконтролю
ІV. Високий
10

Учень (учениця) обґрунтовано відповідає на запитання, передбачені навчальною програмою курсу; самостійно аналізує і розкриває суть явищ і процесів, що характеризують здоровий спосіб життя; узагальнює, систематизує, встановлює причинно-наслідкові зв’язки; користується джерелами додаткової інформації.
За допомогою вчителя розв’язує нестандартні ситуації; виконує практичні дії щодо здорового способу життя і безпечної поведінки, формулює висновки щодо конкретної оздоровчої діяльності; свідомо користується правилами здорового способу життя і безпечної поведінки.
Висловлює оцінні судження про стан здоров’я власного й інших, поведінку свою та інших, міжособистісні стосунки
11

Учень (учениця) логічно, усвідомлено відтворює навчальний матеріал в межах навчальної програми курсу; самостійно аналізує і розкриває закономірності явища і процесів, що характеризують здоровий спосіб життя і безпечної поведінки, їх сутність; встановлює і обґрунтовує причинно-наслідкові зв’язки; аргументовано переконує в необхідності виконання дій щодо здорового способу життя і безпечної поведінки; самостійно користується джерелами додаткової інформації;
Аналізує та обґрунтовує оцінні судження про стан здоров’я власного й інших, наслідки своїх дій, поведінку свою та інших
12
Учень (учениця) свідомо відтворює і розуміє навчальну інформацію за програмою курсу; може вести дискусію з конкретного питання щодо здорового способу життя і безпечної поведінки з використанням знань суміжних програм; самостійно оцінює та характеризує різноманітні явища і процеси, які розкривають сутність здорового способу життя і безпечної поведінки; самостійно користується різними джерелами інформації, у тому числі й рекомендованими вчителем; Розв’язує проблемні завдання; володіє здоров’язберігаючими життєвими навичками; вибирає безпечний варіант розв’язання нестандартної ситуації; визначає мету своїх дій і знаходить альтернативні та вибирає й обґрунтовує оптимальні шляхи її досягнення; оцінює тимчасові та довгострокові наслідки обраного варіанту; робить обґрунтовані висновки.
Виявляє особисту позицію щодо здорового способу життя і безпечної поведінки. Обґрунтовує цінність набутих знань і сформованих розумових і практичних умінь та життєвих навичок для власного здоров’я


Виставлення оцінок 
до класного журналу
    Поточний бал виставляється в колонку з надписом, що засвідчує дату проведення уроку, коли здійснювалося оцінювання. Практичні роботи з основ здоров’я проводяться у межах певного уроку і є його невід’ємною частиною, тому відведення окремої колонки для виставлення оцінки є недоцільним. Ураховуючи специфіку предмета «Основи здоров’я», його практичну спрямованість і невелику кількість навчальних годин, що відводяться на вивчення предмета (0,5-1 год на тиждень), слід керуватися положенням Інструкції з ведення класного журналу про те, що при виставленні тематичної оцінки враховуються всі види навчальної діяльності, що підлягали оцінюванню протягом вивчення теми. При цьому проведення окремої тематичної атестації при здійсненні відповідного оцінювання не передбачається. Отже, відведення окремого уроку для тематичного оцінювання є недоцільним.      Тематичний бал виставляється в колонку з надписом «Тематична» без дати і коригуванню не підлягає. Якщо учень (учениця) був(ла) відсутній(я) на уроках протягом вивчення теми, не виконав(ла) вимоги навчальної програми, у колонку з надписом «Тематична» виставляється «н/а» (не атестований(а)). Семестрове оцінювання здійснюється на підставі тематичних оцінок. При цьому мають враховуватися динаміка особистих навчальних досягнень учня (учениці) з предмета протягом семестру. Якщо учень (учениця) був(ла) відсутній(я) на уроках протягом семестру, у відповідну клітинку замість оцінки за І семестр чи ІІ семестр виставляється «н/а» (не атестований(а)). Семестрова оцінка може підлягати коригуванню. Скоригована семестрова оцінка виставляється без дати в колонку з надписом «Скоригована» поруч із колонкою «І семестр» або «ІІ семестр». Колонки для виставлення скоригованих оцінок відводяться навіть за відсутності учнів, які виявили бажання їх коригувати. У триденний термін після виставлення семестрової оцінки батьки (особи, які їх замінюють) учнів (вихованців), які виявили бажання підвищити результати семестрового оцінювання або з певних причин не були атестовані, звертаються до керівника загальноосвітнього навчального закладу із заявою про проведення відповідного оцінювання, у якій мотивують причину та необхідність його проведення. Наказом керівника загальноосвітнього навчального закладу створюється комісія у складі голови (керівник навчального закладу або його заступник) та членів комісії (голова методичного об’єднання, учитель, який викладає предмет у цьому класі), а також затверджується графік проведення оцінювання. Коригування семестрового оцінювання проводиться не пізніше п’яти днів після подання заяви. У разі хвороби учня (учениці) чи інших поважних причин термін може бути подовжено. Члени комісії готують завдання, що погоджуються на засіданні шкільного методичного об’єднання і затверджуються керівником навчального закладу. Завдання мають охоплювати зміст усіх тем, що вивчалися протягом семестру. Оцінювання проводиться у письмовій формі. Письмові роботи зберігаються протягом року. На голову комісії покладається відповідальність за об’єктивність оцінювання та дотримання порядку його проведення. Комісія приймає рішення щодо його результатів та складає протокол. Рішення цієї комісії є остаточним, при цьому скоригована семестрова оцінка не може бути нижчою за семестрову. У разі, якщо учневі не вдалося підвищити результати, запис у колонку «Скоригована» не робиться. За результатами оцінювання видається відповідний наказ керівника навчального закладу. Скоригована семестрова оцінка за І семестр виставляється до початку ІІ семестру, за підсумками ІІ семестру – не пізніше 10 червня поточного навчального року. Підвищення семестрової оцінки учнями 9-х класів не дає їм права на отримання свідоцтва з відзнакою. Річне оцінювання здійснюється на основі семестрових або скоригованих семестрових оцінок. У разі коригування учнями оцінки за ІІ семестр річна оцінка виставляється їм не пізніше 10 червня поточного року. У випадку неатестації учня (учениці) за підсумками двох семестрів у колонку «Річна» робиться запис «н/а» (не атестований(а)). Річна оцінка коригуванню не підлягає.

Оцінювання навчальних екскурсій та
 навчальної практики
      Екскурсії, передбачені змістом навчальної програми, обліковуються на відповідних сторінках навчального предмета «Основи здоров’я» класного журналу і можуть оцінюватися вчителем. Відповідно до методичних рекомендацій щодо організації навчально-виховного процесу під час проведення навчальних екскурсій та навчальної практики учнів загальноосвітніх навчальних закладів (лист Міністерства освіти і науки України від 06.02.2008 №1/9-61) навчальна практика оцінюється і обліковується на окремих спеціально відведених сторінках журналу. Якщо тривалість навчальної екскурсії визначено більше однієї академічної години, то під час обліку в журналі поруч із тематикою екскурсії вказується в дужках відповідна кількість годин. Оцінювання навчальних досягнень учнів за результатами таких екскурсій здійснюється на розсуд учителя. Навчальна практика учнів 5–8 класів оцінюється за загальними критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів. Бал за неї виставляється в колонку з надписом «НПБ» без дати і коригуванню не підлягає. Оцінки за навчальну практику та навчальні екскурсії виставляються в журнал як на окремих спеціально відведених сторінках журналу окремою колонкою з предмета, так і на сторінці обліку навчальних досягнень учнів з основ здоров’я. Збільшення кількості годин на вивчення предмета «Основи здоров’я» У методичних рекомендаціях щодо викладання предмета «Основи здоров’я» у 2011-2012 н.р. (лист МОНМСУ від 09.06.2011 № 1/9-454 «Про особливості організації навчально-виховного процесу в загальноосвітніх навчальних закладах у 2011-2012 н.р.») зазначено, що кількість годин на вивчення предмета може бути збільшена за рахунок варіативної частини навчального плану, що у свою чергу надає можливість поширення і поглиблення змісту тем чинної програми. У такому разі вчитель використовує чинну програму, збільшуючи кількість годин на вивчення окремих тем програми. Додані навчальні години доцільно використовувати на виконання практичних робіт. Якщо години варіативної складової виділяються на збільшення годин на вивчення предмета «Основи здоров’я», то в робочому навчальному плані в колонці «Інваріантна складова» навпроти предмета «Основи здоров’я» робиться запис 0,5+ Y, де 0,5 – це кількість годин, що передбачена типовими планами на вивчення основ здоров’я, а Y – це кількість годин варіативної складової, додатково виділених на вивчення цього предмета. Облік зазначених годин здійснюється у класному журналі на сторінці предмета «Основи здоров’я».

Нормативно-правовые документы
  • Конвенция ООН о правах ребенка
  • Закон України "Про освіту" від 23.05.1991 № 1060-X
  • Загальнодержавна програма забезпечення профілактики ВІЛ-інфекції, лікування, догляду та підтримки ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД на 2009-2013 роки затверджена Законом України від від 19 лютого 2009 року № 1026-VI
  • Наказ МОН України "Про затвердження критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти" №371 від 05.05.2008
  • Розпорядження Кабінету міністрів «Про схвалення Концепції Загальнодержавної цільової соціальної програми «Здорова нація» на 2009-2013 роки» від 21 травня 2008 р. N 731-р.
  • Державна програма «Репродуктивне здоров’я нації» на період до 2015 року затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2006 р. №1849
  • Примірне Положення про навчальний кабінет основ здоров’я загальноосвітніх навчальних закладів затверджене Наказом МОН України від 09.12. 2009 р. №1114

Методичні рекомендації 

на 2016-2017 н.р.

    Головне завдання навчання предмету «Основи здоров’я» – вплинути педагогічними методами на свідомість і поведінку учнів шляхом розвитку у них життєвих і спеціальних навичок, сприятливих для здоров’я, безпеки і гармонійного розвитку. Концентричний спосіб систематизації змісту навчального предмета «Основи здоров’я» дозволяє змінювати, ускладнювати навчальний матеріал, маневрувати його вивчення відповідно до конкретних пізнавальних ситуацій.
Вивчення предмета «Основи здоров’я» у 2016/2017 навчальному році здійснюватиметься за навчальними програмами:
5-8 класи - Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Основи здоров’я. 5– 9 класи. (наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 06.06.2012 № 664);
9 класи - Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Основи здоров’я. 5–9 класи. – К.: Ірпінь: Перун, 2005 (лист МОН від 23.12.2004 №1/11-1166).
Результатом навчання має бути розвиток здоров’язбережувальних компетенцій учнів, зокрема, збільшення обсягу знань щодо збереження життя та зміцнення здоров’я, поглиблення навичок та умінь (зокрема прийняття рішень, розв’язання проблем, творчого та критичного мислення, спілкування, самооцінки та почуття гідності, протистояння негативному психологічному впливові, подолання емоцій та стресу, а також розвиток співчуття і відчуття себе як громадянина), усвідомлення учнями необхідності відповідати за своє життя і здоров’я. Вивчення предмета у 8 класі здійснюватиме за підручниками, рекомендованими Міністерством. (Лист від 17.08.2016 № 1/9-434)
Зміст, структура, методичний апарат підручників підпорядковані загальній меті – формуванню і розвитку здоров'язбережувальної комптентності учнів. Практичні завдання проводяться не окремо, а в межах кожної теми уроку. Оцінювання практичних навичок може бути вибірковим.  При виставленні тематичної оцінки враховуються всі види навчальної діяльності, що підлягали оцінюванню протягом вивчення теми.


Список корисних посилань:

  • Методичні рекомендації щодо викладання  фізики, астрономії, основ здоровя у 2016-2017 н.р. http://www.schoollife.org.ua/metodychni-rekomendatsiyi-shhodo-vykladannya-istoriyi-u-2016-2017-navchalnomu-rotsi/ .
  • Лист МОН «Про переліки навчальної літератури, що має відповідний гриф МОН, для використання загальноосвітніми навчальними закладами у 2016-2017 н.р.» http://www.schoollife.org.ua/lyst-mon-vid-17-08-2016-1-9-434-pro-pereliky-navchalnoyi-literatury-shho-maye-vidpovidnyj-gryf-ministerstva-osvity-i-nauky-ukray 
  • Навчальні програми для 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів http://znmc.ucoz.ru/index/0-137 
  • Навчальні програми базова школа http://znmc.ucoz.ru/index/0-132 .